Az öltözködési kultúra folyamatosan változik. A divat diktál, trendek jönnek, mennek, majd tíz-húsz év elteltével ismét előkerülnek, örök körforgás az egész. Vannak azonban alkalmak, amikor nem mindegy mit veszünk fel, de talán még fontosabb, hogy miként viseljük, hogyan érezzük magunkat az aktuális ruhában, öltözékben, cipőben.
Az üzleti megjelenés Európa és az Egyesült Államok nagyvárosaiban, pezsgő üzleti negyedeiben a világmárkák térhódításának köszönhetően ma már nagyon hasonló. Egyértelműen a kényelmes, kiváló anyagokból készült, ápoltságot és igényességet sugalló, de semmiképp sem hivalkodó megjelenést biztosító öltözet a jellemző. Lényeges, hogy viseletükkel mit képviselünk és közvetítünk!
Fejvadászként, számomra teljesen mindegy, hogy milyen korú és milyen nemű pályázóról beszélünk, mert az elsődleges szempont a tehetség, tudás és elszántság, melyek az interjúk „főszereplői”. Persze a színházi hasonlatnál maradva a „jelmez” sem elhanyagolható szempont. Fontos az első benyomás, az összkép, a megjelenés, melynek szerves része a ruházat és kiegészítői.
Hölgyek esetében két típus tapasztalható. Az egyik az ösztönösen, vagy neveltetésből, intellektusból adódóan ápolt, decens, harmonikus egységet sugárzó jelölt. Megjelenése legfőbb jellemzője az összhang, ruházata harmonizál a cipővel és táskával, hajviselettel és esetleges sminkkel, melyek egésze igényességet sugall. Tudom, hogy nem a ruha teszi az embert, de sokszor mégis! A leírt igényes megjelenés mögött az esetek többségében tudatos, összeszedett és rendezett egyéniségű, kiegyensúlyozott ember áll.
A másik kategória, talán egy önigazolást sejtető, demonstráló jellegű megjelenés. A kényelmes járást nem segítő magasabb sarkak, enyhe feszengés már a leülésnél – „hogy is tegyem a lábaim”, ami teljes zavart okoz már az első pillanatokban – semmiképp nem segíti az oldott légkör kialakítását és az önismeret hiányát, vagy torzulását árulja el azonnal. Kerüljük el az ilyen helyzeteket, ne okozzunk magunknak felesleges feszültséget, kényelmetlenséget, ne akarjunk mást mutatni, mint akik valójában vagyunk. Egy felvételi, szakmai elbeszélgetésen a legfontosabb az önazonosság!
Urak esetében a helyzet egyszerűbb. Sokszor már az előzetes telefon, vagy írásos kommunikációban felmerül a megjelenés kérdése, különös tekintettel a nyakkendő és/vagy öltöny/zakó kérdésére. Ilyen esetben jelzem, hogy milyen az adott megbízó vállalat belső elvárása, kultúrája és tájékoztatom a jelöltet a bemutatás előtt. Ma már több iparágban jellemző a „business casual” megjelenés és a jogi-pénzügyi területeken kívül szinte mindenhol háttérbe szorult a nyakkendő és formális megjelenés. Ugyanakkor lehangoló látvány egy poros, piszkos, kitaposott cipő, melynek sarka is elkopott. Fontos itt is az összhatás, melyet egy elnyűtt, vasalatlan ing, vagy ápolatlan haj teljesen leronthat. A kezek ápoltsága, egy szép karóra sokat sejtet, ahogy egy szép pulóvert is lehet olyan elegánsan viselni, mint egy drága öltönyt.
Végezetül ismét néhány jó tanács:
- ismerd hova pályázol és tudd a megjelenésre, vállalati kultúrára jellemző szokásokat
- törekedj az összhangra, öltözz olyannak amilyen valójában vagy
- ügyelj a részletekre, cipő, kiegészítők, hajviselet, hölgyeknél smink